Анотація

Предметом вивчення навчальної дисципліни є оптичні напрямні системи зв’язку.

Міждисциплінарні зв’язки: забезпечується вивченням дисциплін – «Фізика», «Технічна електродинаміка та поширення радіохвиль».

 

Програма навчальної дисципліни складається з таких змістових модулів:

1.      Напрямні системи оптичного зв’язку.

 

1. Мета та завдання навчальної дисципліни

1.1. Метою викладання навчальної дисципліни “Напрямні системи оптичного зв’язку є формування базових знань щодо складу волоконно-оптичних ліній та систем передавання, умов розповсюдження електромагнітних хвиль в оптичних волокнах, вивчення компонентів волоконно-оптичних ліній передавання (ВОЛП).

1.2. Основними завданнями вивчення дисципліни “Напрямні системи оптичного зв’язку” є  формування базових знань щодо конструкції побудови оптичних ліній зв’язку, умов поширення електромагнітних хвиль в різноманітних ОВ та захисту ВОЛП від зовнішніх електромагнітних впливів.

1.3. Згідно з вимогами освітньої програми студенти повинні:

знати: конструкцію і характеристики ВОЛП. Переваги ВОСП та типи ОВ і оптичних кабелів (ОК), структурну схему ВОСП та принцип дії волоконних світловодів. Основні положення геометричної оптики та хвильової теорії передавання світла. Параметри ОВ та ОК, їх розрахунок, а також методику визначення довжини елементарної кабельної ділянки. Пасивні компоненти ВОЛП та оптичні елементи ВОСП на основі активних скляних волокон.

вміти: визначати типи ОВ та типи конструкції ОК. Визначати основні оптичні параметри та параметри передавання оптичних волокон. Проводити зварювання та механічне з’єднання оптичних волокон. Проводити розрахунки, повязані з проектуванням ВОЛП.

 

На вивчення навчальної дисципліни відводиться ____90__ годин____3___ кредити ЄКТС.

 

2. Інформаційний обсяг навчальної дисципліни

 

Змістовий модуль 1. Напрямні системи оптичного зв’язку.

Напрямні системи оптичного зв’язку. Коротка історія розвитку оптичних систем зв’язку. Основи реалізації оптичного зв’язку. Переваги та недоліки ВОСП. Принцип роботи та параметри (оптичні параметри та параметри передавання) оптичних волокон. Взаємодія оптичної хвилі з середовищем. Поляризація світлових хвиль. Рівняння Максвела для оптичних середовищ. Хвильове рівняння та його розв’язання. Теорія розповсюдження оптичних хвиль в оптичних волокнах. Конструкції та параметри оптичних кабелів. Маркування ОК. Нелінійні ефекти у ВОСП. Проектування лінійно-кабельних споруд однохвильових волоконно-оптичних систем передавання.

 

3. Рекомендована література

 

1.      Иоргачев Д.В., Бондаренко О.В., Дащенко А.Ф., Усов А.В. Волоконно-оптические кабели. Одесса.- Астропринт. 2000.- 536 с.

2.      Скляров О.К. Волоконно-оптические сети и системы / Скляров О.К. – М.: Солон-Пресс, 2004. – 272 с.

3.      Райт Э., Бейли Д. Волоконная оптика: теория и практика / пер. с англ. – М.: Кудиц-пресс, 2008. – 320 с.

4.      Иванов А.Б. Волоконная оптика, компоненты, системы передачи, измерения / Иванов А.Б.  – М.: Компания Сайрус Системс, 1999. – 672 с.

5.      Окоси Т. Волоконно-оптические датчики / Т. Окоси, К. Окамото, М. Оцу, Х. Нисихара, К. Кюма, К. Хататэ; под ред. Т. Окоси; пер. с япон. –
Л: Энергоатомиздат, Ленингр. отделение, 1990. – 256 с.

6.      Макаров Т.В. Когерентные волоконно-оптические системы передачи: учебник / Макаров Т.В. – Одесса: ОНАС им. О.С. Попова, 2009. – 220 с.

7.      Агравал Г. Нелинейная волоконная оптика / Агравал Г. – М.: Мир, 1996. – 323 с.

8.      КНД 45-136-99 Інструкція по захисту волоконно-оптичних кабелів зв'язку від ударів блискавки та електромагнітних впливів. Київ, Держкомзв'язку, 1999.

9.      КНД 45-141-99 Керівництво щодо будівництва лінійних споруд волоконно-оптичних ліній зв'язку. Київ, Держкомзв'язку, 2000.

  1. 5. Царьов Р.Ю. Структуровані кабельні системи: навч. посіб. для студентів вищих навчальних закладів. / Царьов Р.Ю., Нікітюк Л. А., Резніченко П. І. – Одеса: ОНАЗ ім. О.С. Попова, 2013. – 260 с.: іл.

 

4.     Форма підсумкового контролю успішності навчання поточний контроль знань: оцінка за комплексне завдання; залік.

 

 Засоби діагностики успішності навчання   Оцінювання проводиться за шкалою ESNS, національною та за шкалою ОНАЗ (100 бал.)